Destek ve Hareket Sistemi 5e modeli

GÜNLÜK DERS PLANI 

5e Ders planını hazırlayan Mehmet Oğuzhan ASLANTUĞ ya teşekkür ederiz.

BÖLÜM 1
Dersin Adı : Fen ve Teknoloji
Sınıfı : 6

Ünite Adı : Vücudumuzdaki Sistemleri
Konu : Destek ve Hareket Sistemi
Önerilen Süre : 30 dk

 BÖLÜM 2

Öğrenci Kazanımları :

1.      Eklemleri oynar, yarı oynar, oynamaz olarak sınıflandırarak örnekler verir.

2.      Destek ve hareket sistemi sağlığını etkileyecek olumlu – olumsuz davranışları sorgular.

 

Öğretme – Öğrenme Yöntem ve Teknikleri : Soru cevap yöntemi

Kullanılan Öğretim Teknolojileri, Araçlar : mandal, pamuk, kumaştan kemik modeli, bisiklet, boya kalemi

Öğretme – Öğrenme Etkinleri:
 
1.      GİRİŞ;

Öğretmen derse bisiklet ile gelir sınıfa bisiklete nasıl oturuyoruz ? sorusu sorulara gönüllü birkaç öğrenciyi bisiklete bindirtip nasıl oturduğunu göstermelerini ister. Boyu uzun ve kısa olan öğrenciler arasında ne gibi farklılıklar olduğu sorulur. Bisiklete uzun süre bindiğimizde sorusu sorulur.

2.      KEŞFETME;

 Öğretmen sınıfı 5 gruba ayırarak her gruba farklı şekillerdeki ve tiplerdeki mandalları verir. Bu mandalları kendilerine göre gruplandırmalarını ister. Mandalları neye göre gruplandırdıklarını sorarak oynar, oynamaz ve yarı oynar kavramlarından hangileri olduğunu tahmin etmelerini ister.

2)      Etkinlik :

Öğretmen sınıfa getirdiği bezden kemik modellerini gruplara dağıtır. Bu bezlerin içine pamuk doldurmalarını ister ve pamuksuz haliyle arasında ne gibi farklılıklar olduğunu sorar. Pamukla birlikte daha sağlam bir yapı olduğu kavratıldıktan sonra pamuğum vücudumuzda hangi besin maddelerinin yerini tuttuğu sorulur ( süt,peynir,yoğurt) 

 

3)      AÇIKLAMA;

 

Etkinlikten hareketle öğrencilere pipetteki boşluklara vücudumuzda eklem denildiğini söylenir. Öğrencilere eklemlerin hepsi birbirine benzer mi sorusu sorulur. Bu sorudan sonra peki bu eklemler sadece birbiriyle aynı kemiklerimi birbirine bağlar? Sorusu da sorulur.

 

Eklemler farklı kemiklerin birbiriyle birleştiği yerlere denir.

 

Eklemlerin hepsi aynı hareket yeteneğine mi sahiptir? Sorusu sorulur. Alınan cevaplardan kaç çeşit eklem olduğu söylenir.

 

Eklemler hareket yeteneklerine göre 3 çeşittir;

 

Oynar eklemler; Günlük hayatta en çok kullanılan eklemdir. Kemiklere hareket etme imkânı verir. Oynar eklemlerin eklem boşluğunda hareket esnasında kayganlık sağlayan eklem sıvısı bulunur. Bu sıvı kemiklerin birbirine sürtünmesini önler. El, kol, bacak ve alt çene kemiklerinde bulunur.

 

Yarı oynar eklemler; Kemiklere kısıtlı hareket imkânı verir. Omurgadaki omur kemikleri arasında bulunur.

 

Oynamaz eklemler; Kemiklerin birbirine sıkıca bağlanmasını sağlayan eklemdir. Eklemler arasında hiç boşluk bulunmaz. Kafatası ve kalça kemiklerinde bulunur.

 

Kemiklerimizi, eklemlerimizi öğrendik. Kemiklerimiz sizce canlı mıdır? Sorusu sorulur. Peki kemiklerimiz canlıysa onları nasıl korumalıyız? Kemik sağlığı sizce neden önemlidir? Spor yapmak kemik sağlığımızı nasıl etkiler? Soruları sorulur.

 

Destek ve hareket sisteminin sağlığını olumlu ve olumsuz etkileyecek davranışlar

 

Olumsuz Davranışlar

1.      Tek kolla yük kaldırmak

2.      Kambur durmak

3.      Dizleri bükmeden yük kaldırmak

4.      Dik yürümemek

5.      Yetersiz ve dengesiz beslenmek

Olumlu Davranışlar

1.      Dengeli beslenilmelidir.

2.      İskelet ve kasların gelişimi için yaşa uygun spor yapılmalıdır.

3.      Kemiklerin gelişmesi için kalsiyum ve fosfor içeren besinlerle birlikte D vitamini alınmalıdır.

4.      Kemiklerin gelişmesi için yeterince D vitamini alınmalıdır.

5.      Sivri burunlu, dar ve yüksek topuklu ayakkabılar giyilmemelidir.

6.      Ağır yük taşınmamalıdır.

7.      Aşırı kilolardan ve spordan kaçınılmalıdır.

8.      Duruş ve oturuş biçimlerine dikkat edilmelidir.

9.      Dik yürünmelidir.

10.  Yük taşırken veya kaldırılırken dengeli tutulmalıdır.

 

4)      DERİNLEŞTİRME

 

Öğretmen öğrencilere parmaklarını çıtlatıp çıtlatmadıklarını veya etraflarında böyle bir olaya şahit olup olmadıklarını sorar. Bu olayın nasıl gerçekleşeceğini ve ileride nasıl sonuçlar doğuracağı hakkında sınıfta tartışma ortamı oluşturulur.

 

5)      DEĞERLENDİRME

 

Öğretmen daha önceden hazırlayıp gelmiş olduğu kağıt üzerindeki iskelet modellerini tüm öğrencilere dağıtır ve her bir gruba birer kutu boya kalemi verir. Yarı oynar oynar ve oynamaz eklemleri birer renk vererek kağıttaki iskelet üzerindeki kemikleri bu renklere göre boyamalarını ister.

Oynar eklem; sarı

Yarı oynar eklem; kırmızı

Oynamaz eklem: siyah

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder