DERSİN ADI: FEN VE TEKNOLOJİ
5e Ders planını hazırlayan Fatoş BATMAZ A teşekkür ederiz.
SÜRE: 30 DK
ÜNİTE ADI: MADDENİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
KONU ADI: ASİTLER BAZLAR
SINIF: 8
KAZANIMLAR:
4. Asit-baz
tepkimeleri ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1. Asitleri ve bazları; dokunma, tatma ve
gorme duyuları ile ilgili özellikleriyle tanır.
4.2. Asitler
ile H+ iyonu; bazlar ile OH iyonu arasında iliski kurar (BSB-5)
4.3. pH’ın, bir
cozeltinin ne kadar asidik veya ne kadar bazik olduğunun bir ölçüsü olduğunu
anlar ve asitlik bazlık ile pH skalası arasında iliski kurar (BSB-28, 30,31;
TD-1).
YÖNTEM & TEKNİK: BULUŞ, DENEY ,
SORU-CEVAP /ÖRNEK OLAY
ARAÇ – GEREÇLER: PH STİCK, LAHANA SUYU, ÇAMAŞIR SUYU, KABARTMA
TOZU, BULAŞIK DETERJANI, SU, ELMA SUYU, ELMA SİRKESİ, PORTAKAL, LİMON,
BARDAKLAR ( Üzerine maddelerin ne olduğunu bir kağıda yazıp bantla
yapıştıralım.)
İŞLENİŞ:
GİRİŞ:
Öğretmen sınıfa girer. Merhaba
arkadaşlar diyerek öğrencilere selam verir ve günlerinin nasıl geçtiğini sorar.
Öğretmen, öğrencilere kayarken düşen bir kişinin fotografını gösterir.
Öğrencilere fotografta ne gördükleri sorulur. “Neden kaymış olabilir” sorusu
sorulur. Temzilik yapan bir yerden geçerken kayıp düşen bir kişinin animasyonu
izlettirilir. İlk kez limon yiyen bir bebeğin videosu izlettirilir. Neler hissettikleri ve ne gördükleri sorulur.
Videolar hakkında konuşulur. İlk videodaki kişi neden kaymış olabilir. Bebeğin
yüz ifadesindeki değişimin sebebi sizce ne diye sorulur. Sizce bunların nedeni
ne olabilir? Başka kaygan maddelere örnek verebilir misiniz? Ekşi maddelere
örnek olarak neler söyleyebilirsiniz.
Eğer videolarda sorun çıkarsa:
“Anneleriniz temizlik yaparken yardım ediyor
musunuz?” diye sorulur. “ Hafta sonu
bizim evde de temizlik vardı bende anneme yardım ettim. Annem etrafın tozunu
alırken, bende bulaşıkları yıkamak için mutfağa geçtim. Bulaşık süngerini alıp,
üzerine bulaşık deterjanını bolca döktüm. Ama elimde kayganlık hissettim.
Bulaşık deterjanını karıştırmış olduğumu fark ettim ama ne olduğunu anlamadım.
Elimi yıkamama rağmen uzun süre kayganlık hissi geçmedi. Sizce neden olabilir?
Ben bulaşık deterjanı yerine ne dökmüş olabilirm? Başka kayganlık hissi veren
ne gibi maddeler örnek verebiliriz? Her madde kaygan mıdır?
Limon da kaygan mıdır? Limon yerken
yada limon yiyen birini gördüğümüzde yüzümüzün şekli nasıl oluyor? Sizce neden?
Başka ne yersek böyle hissediyoruz?
KEŞFETME:
Sınıf 6
kişilik, 6 gruba ayrılır.
Etkinlik: 1=
HANGİ MADDE KAYGANLIK HİSSİ VERİR?
Nasıl Deneyelim? = Plastik
bardakların içine üzerinde yazılı olan maddeler sırasıyla ayrı ayrı eklenir.Eklenen
cisimlerin hangisinde kayganlık hissi hissedileceğimiz tahmin edilip yönergeye
not edilir.Bardaktaki maddelere sırasıyla parmaklarını dokundurarak hangisinde
kayganlık hissedileceğine bakılır. Hissettikleri yönergeye not edilir. Kayganlık
hissi veren maddeler ile kayganlık hissi vermeyen maddeler ayrı taraflara
sıralanır.Kayganlık hissi vermeyen maddelerin tadı nasıl olabilir? Tahmin
ederek not ediniz. Tadıldıktan sonra yönergeye not edilir.
Tahmininizle
karşılaştırınız.
Etkinlik: 2=
PH KAÇ OLABİLİR?
Nasıl Deneyelim? = Her gruba
pH-stick yeterli sayıda verilir. Maddelerin pH çizelgesine göre hangi sonucu
vereceği tahmin edilip not edilir.Grupların sırayla bardaktaki maddelerin içine
pH- stick batırılır. Biraz bekledikten sonra maddenin içinden sırayla
çıkarılarak ph skalası ile karşılaştırmaları istenir. Sonuçların kaç olduğu
yazılır.Tahminlerle karşılaştırılır.
Etkinlik: 3=
NE RENK OLACAK?
Nasıl Deneyelim? = Bardaktaki
her maddenin üzerine sırasıyla lahana suyu eklediklendiğinde renklerinde bi
değişim olur mu? Nasıl bi değişim olur tahmin edip, tahminler not edilir. Her
bardağa lahana suyu eklenir ve renk değişimi gözlemlenir. Tahminlerinizle
karşılaştırınız.
pH değeri 7’den küçük olanların
renkleri aynı mı? Ya da birbirine yakın renkler mi? Sizce neden olabilir?
pH değeri 7’den büyük
olanların renkleri aynı mı? Ya da birbirine yakın renkler mi? Sizce nedendir?
Bu maddelerin hangi
özelliğinden dolayı aynı sonuçları almış olabiliriz?
AÇIKLAMA:
Etkinliğimizde verilen
maddelere dokunduğumuzda bunlrdan bazılarının kaygan bir yapıya sahip olduğunu,
bazılarının tadının ekşi, bazılarının acı tat verdiğini gözlemledik.
Tadı ekşi ve turnusol kağıdını
kırmızı rengine dönüştüren maddeler asit özellikte maddelerdir. (Turnusol
kağıdı yerine ayıraç olarak lahana suyu kullandık.) Asit maddelerin ph değeri
7den küçüktür. Bu değer sıfıra yaklaştıkça maddenin asitlik özelliği artar.
Tadı acı olan, ele kayganlık
hissi veren ve turnusol kağıdını mavi renge dönüştüren maddelere baz özelliği
taşıyan maddeler denir.
Asit ve baz maddeleri her
zaman duyu organlarımızla ayır etmemiz mümkün olmaz. Sulu çözeltilerinde
hidrojen iyonu veren maddeler asit olarak tanımlanır. Sulu çözeltilerinde
hidroksit iyonu oluşturan bileşikler ise baz olarak tanımlanır.
HCl (suda) → H+ + Cl
HCl nin suda tepkimeye girmesi
sonucu hidrojen iyonu verdiğini görüyoruz. HCl yi asit olarak tanımlayabiliriz.
NaOH (suda) → Na+ + OH
NaOH ın suda tepkime girmesi
sonucu hidroksit iyonu verdiğinigörüyoruz. Hidroksit iyonu veren maddelerinde
baz olarak tanımlıyoruz.
DERİNLEŞTİRME:
Banyoda saçımızı yıkarken
şampuan gözümüze kaçtığında, gözümüzde yanma, acıma hissediyoruz. Bebekler
banyo yaparken gözlerini kapatmayabiliyorlar onların gözleride yanıyor mu?
Bebek şampuanı ve
yetişkinlerin kulaandğı şampuan sınıfta herkese gösterilir. Bebek şampuanının
üzerinde göz yakmaz yazısı varken. Yetişkinlerin kullandığı şampuanda göz ile
teması halinde bol su ile yıkayın yazısı gösterilir.
Sizce bunun
sebebi nedir?
Sınıf 4 gruba ayrılır. “Neydim ne oldum”, “Asit ve baza şiirim”,
“Asit ve baza afiş”, “ Asit-baz özellikleri (maddelerle birlikte)” şeklinde
başlıklar yazılir. Her gruba renkli fon kartonları verilir. Resimlerle ve boya kalemleri
ile öğrencilerin fon kartonunu doldurmaları istenir. Her gruba 2 dakika verilir
ve sırayla fon kartonlarını
değiştirmeleri istenir. Ve istasyon tekniği uygulanır.
DEĞERLENDİRME:
Öğrencilerin hazırladıkları
“Neydim ne oldum”, “Asit ve baza şiirim”, “Asit ve baza afiş”, “ Asit-baz
özellikleri (maddelerle birlikte)” şeklindeki başlıklara yazdıklar ve
çizdikleri gruptan birer arkadaşlarını seçerek sınıfta sunmaları istenir.
Güzeldi teşekkür ederim
YanıtlaSilçok yardımcı oldu teşekkürler
YanıtlaSil